Sunday, December 4, 2011

Kim, Won Hwa







김원화 Priapism
김원화의 작업은 현대사회의 건축, 우주공학에 대한 천착과 그 결과에 대한 사회학적 유비에 맞추어져 있다. 이 설정은 가상의 이미지화를 동경하는 자기 현시적 사회의 부조리함에 대한 것이기도 한데 즉, 토대가 불분명하고 연원이 불확실한 것들이 가지는 속성을 “DMC타워, 송도인천타워, 제2롯데월드타워 등을 로켓으로 변형해 제시한다”는 것이기 때문이다. 궁극적으로 김원화는 이런 비유가 현재의 한국사회의 모습과 겹쳐지기를 바란다.
한국사회의 산업화는 3공화국 이후부터 본격적으로 이루어졌다. 그간의 눈부신 압축 성장은 우리사회의 각 부분의 모습들을 쇄신하며 오늘의 결과를 만들어냈다. 하지만 이 결과가 우리의 삶에 긍정적으로 작용한다고만 볼 수 없다. 이런 수직적이고 압축적인 성장의 그늘 속에는 수많은 모순과 갈등이 도사리고 있기 때문이다. 이런 부정적인 부분을 드러내고 시의 적절하게 치유하는 일이 간과되면 필연적으로 그 사회는 관성에 매달리며 노정을 개량하지 않는 속성을 보인다는 것이 일반적 관점이다. 더구나 그 사회 구성원의 자기성찰이 무르익어 있는 사회라면 상대적으로 개별적인 삶은 더 피폐해진다. 따라서 사회발전을 추구하기 위한 자본적이고 관료 행정적인 선택은 사전에 반드시 토론을 거친 검증과 수정이 필요하다. 즉 그 사회의 본질적 방향은 각 제반의 요소들을 대입시켜 면밀하게 고찰한 후라야 추출되는 것이기 때문이다.
즉, 김원화가 제기하는 논지의 요점은 우리 사회의 진보적 방향 설정에 대한 판단의 허구에 대한 것이다. 이는 인류의 역사적 발전단계에서 미성숙단계인 수직적인 욕구를 제어하지 못하는 단계에 해당하는 우리사회의 총체적 자화상이기도 하지만 그간의 한국사회의 어젠다 설정이 피상적이고 일방적으로 이루어지고 있다는 의미이기도 하다. 이처럼 사회 전반의 관점들을 섬세하게 아우르지 못하고 표면적인 성과에 집착하게 되면 물질적인 기치에 휘둘리는 정신의 문제가 나타난다. 인간의 본질을 반영하지 못하는 기계적이고 공학적인 결과는 하나의 허구적 이미지에 불과하다. “이미지는 실재의 반영이지만 실재를 감추고 변질시키며 실재의 부재를 감춘다”는 보드리야르의 가상현실에 대한 입장을 원용할 수도 있다. 그럼에도 불구하고 우리사회는 건축/토목사회의 효율성을 여전히 견지한다. 이런 상태는 전제한 사회적 관성에 해당할 수 있는데 중요한 문제는 인간가치의 구현을 제압하는 경제 가치에 대한 관점이다. 예를 들면 첨단 공학에 의존한 교량을 건설하고 경제적 부존가치를 역설하는 입장에는 인간을 편향적인 종속으로 이끌고 있다는 반성은 없다. 또한 초고층 건축물들이 자아내는 스펙터클에 치여 도시의 중심이 되지 못하고 곁으로 밀려나는 혹은 그 부산물처럼 존재하는 인간의 자존적 모습의 상실에 대한 배려는 보이지 않는다. 이 상태를 도식적으로 바라보면 사회구조의 상부에 있어야 할 인간의 가치실현이 하부로 내려 않고 하부의 토대가 되어야 할 생산양식들이 오히려 앞서있는 양상이다. 김원화의 작업들은 우리사회가 가지고 있는 이런 문제의식들을 초고층 빌딩, 우주발사체 등의 조형적 구성을 통해 적절하게 드러내고 있다.
(글. 홍순환 쿤스트독 갤러리 관장)
 Summary of 'Priapism' project
By dealing with Korea's near future, 'Priapism’project attempts to draw on the picture of Korea's future with SF-tic imagination. SF seems as an absurd fantasy, but it also works as a great vision for the future. This project, as a method of maintaining Korea's before and after economic boost with the architectures and their variations, which are rockets, is a media installation, video work that figuratively represent an aspect of a civil engineering country.
In the first work of 'Priapism' project, "Sustainable World" attempts to represent Korea's aspect that consistently advances in a singular direction toward a future through a repeatedly constructing and corroding city. Through a past large-scale engineering works, Korea has overcome the war and achieved the rapid growth. However, current Korea has stopped the rapid growth and entered into a stagnant period, admiring the past and focusing on achieving back the energy of the past rapid growth period. Korea's slogan during the early 2000, 'Dynamic Korea' clearly represents such passion. However, 'Dynamic Korea' can be understood with an idea that people by then accepted the aspect of Korea, which hardly maintained the nation with the energy from the repetitive redevelopment without the resulting products from before and after industrialization and economical development bringing the tradition of the future, as a national identity.
The second work of the 'Priapism' project, 'Launch Pad' compares the skyscrapers, which are the motivation for Korea's new growth as space launch vehicles, attempting to suggest the important role of architectures in Korea. The rocket launch competition among advanced countries is an action that shows off the national status and scientific achievements. As rockets, the skyscraper construction competition in economically developing countries suggests the symbolism of the phallic worship with the long for the future. With sudden explosive power, rockets put satellite, people and many other things onto the orbit. However, they only function as a method of moving the objects and extinct after use. Similarly, architectures in Korea only motivate for new growth, hardly like leading them to cultural values. Moreover, Korea's cities with consistent redevelopment only resemble the Launch Pad that is created for incessant launch. With this aspect, by suggesting an idea of modifying the newly planned DMC tower, Songdo Incheon tower, Second Lotte World Tower into a rocket form, it attempted to show Korea's multi-facet aspects that is similar to the plane 'Challenger' that exploded in an attempt to leap to the future.

Kim, Won Hwa
1980. 1. 24. born in Seoul
Education
2008 B.F.A. Seoul National University College of Fine art
2011 Planning to graduate in Seoul National University graduate school of Fine art
Group Exhibition
2009 Going up 30, Yeonhee-dong project, Seoul
2008 The Cheonggye stream Arts festival ‘The Cheonggye stream, be dyed in dream', The Cheonggye stream, Seoul
2008 Shift to Third Space, The Korea National University of the Arts, Seoul
2008 animation : motion / emotion 展, Barome gallery, Seoul
Mr. Kim, & Hyun(Kim, Won Hwa, Hyun, Chang Min Cooperation)
Group Exhibition
2010 Bibliotheque, KT&G Sangsang Madang, Seoul
2009 Double Act, Sabina Arts Museum, Seoul
2009 Arts Museum Spring trip ‘Arts Museum Attack Incident’,Seoul Museum of Art, Seoul
2009 Seogyo Sixty 2009 ‘The game for respect’, KT&G Sangsang Madang, Seoul
2009 EMERGING 9, Ssamzie space, Seoul
2008 Time and Space as the Object展, Seoul National Nuniversity Woosuk hall, Seoul
2008 OPEN STUDIO, Seoul National Nuniversity Woosuk hall, Seoul
2008 Rising writer‘Shooting for tomorrow’, Chenjeonggak, Seoul
Group Exhibition
2008 BANANA TASTED MILK展, Curiosity gallery, Seoul
Extra activities
2010 Geumcheon Arts factory 2nd term moved in artist, Seoul
2008 SOAF 2008, Coex The Indian Ocean HAll, Seoul
3. Caption
a. Space Launch Vehicle-DMC, 67x67x350cm(3piece, variable), FRP· Fomax· enamel coat, 2010
b. Space Launch Vehicle-SIT, 60x45x250cm, Fomax· MDF· projecton maping, 2011
c. Sustainable World, 2'22" loop , 3D video animation, 2009
d. Launch pad, 2'30", slide animation, 2010
e. Launch Failed, 3', single channel video, 3 monitors, 2010
f. Generator, 160x30x40cm, engine · steel · arduino board · projector, 2010

※ g. Galaxy, video installation, variable size(ceiling projection), projector, 2011(unsettled)

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